Scandal FNT 2010


Iată un dosar de scandal care se conturează în jurul Festivalului Naţional de Teatru, ediţia din acest an, 2010. Totul a început de la o Scrisoare deschisă adresată Cristinei Modreanu, selecţioner al Festivalului Naţional de Teatru.

 
Prima ridicare de cortină, interesantă în plan mediatic, a venit din partea lui Ioan T. Morar în "Academia CaÅ£avencu". Iată fragmentul cu pricina: "Nu ÅŸtiu toate grupările, confreriile ÅŸi interesele din UNITER, de aceea nu ÅŸtiu cum să interpretez faptul că selecÅ£ionerul Festivalului NaÅ£ional de Teatru, unicul selecÅ£ioner, este Cristina Modreanu, un critic fără mari realizări, în opinia mea". (sursa: Academia CaÅ£avencu, click aici). 

Acum, să reproducem întocmai scrisoarea domnului Claudiu Goga, Directorul Teatrului "Sică Alexandrescu", regizor şi membru în Senatul UNITER (sursa: The Chronicle, 19.06.2010, 17:42).

 
M-am gândit mult dacă merită să-ţi scriu această scrisoare.

 
Stând cu stiloul în mână ÅŸi cu hârtia albă în faţă mi-am dat seama că mai fusesem în această ipostază de trei ori în ultimii 3 ani. De fiecare data voiam sa te întreb acelaÅŸi lucru. De fiecare dată am renunÅ£at. Ce rost avea? ÃŽn haosul ăsta? ÃŽn confuzia, delirul ÅŸi lipsa de valori cu care ne confruntăm? Acum era, deci, a patra oara ÅŸi aproape renunÅ£asem când mi-a venit în minte o imagine – o bucătărie mică, ora 5 dimineaÅ£a, un bărbat singur fumează aplecat peste un text. Deodată îi ţâşneÅŸte sângele pe nas… O să-Å£i developez mai târziu această fotografie.

 
Trebuie să ştii că fac parte dintre regizorii care nu dau prea mare importanţă felului cum îşi manageriază spectacolele după premieră. Deşi mi-e clar că greşesc, continui să o fac. Pe de-o parte, dintr-o imensă timiditate, iar, pe de altă parte, pentru că nu mă interesează premiile, festivalurile, box-office-ul şi astfel de chestii. Asta pentru că am senzaţia că la noi onorurile în teatru spun foarte multe despre cei care le acordă şi nu spun aproape nimic despre cei care le primesc.

 
Ca director de teatru, însă, sunt condamnat să mă intereseze ce se întâmplă cu spectacolele teatrului meu, cine, cum ÅŸi unde le vede, cine ÅŸi cum apreciază munca actorilor ÅŸi a întregului colectiv. 

Pe scurt, sunt obligat să-mi pese dacă Teatrul "Sică Alexandrescu" participă sau nu la Festivalul Naţional de Teatru (care se vrea, sper, o ramă a tuturor celor mai bune spectacole din ţară). Pentru cine nu ştie, trebuie să spun că Teatrul "Sică Alexandrescu" a participat din anul 2002, de când am devenit directorul său, la toate ediţiile Festivalului Naţional de Teatru, cu excepţia uneia (selecţioner era, atunci, Marina Constantinescu).

 
Revin. Director fiind, eram obligat să urmăresc cu atenţie selecţia la Festivalul Naţional de Teatru, gândirea teatrală a selecţionerului şi întotdeauna am avut senzaţia că am înţeles-o (poate cea mai transparentă a fost cea a Marinei Constantinescu).

Prima dată când n-am înÅ£eles ideea, gândirea teatrală a selecÅ£ionerului a fost în primul an în care tu ai devenit selecÅ£ioner. Atunci a fost ÅŸi prima dată când am vrut să-Å£i scriu, când am vrut să te întreb – ce vrei? cum gândeÅŸti? care-Å£i sunt criteriile? Am renunÅ£at.

 
Anul trecut, Teatrul "Sică Alexandrescu" a fost selecÅ£ionat în Festivalul NaÅ£ional de Teatru cu spectacolul "Lapte negru" în regia mea, dar nici atunci n-am înÅ£eles cum s-a făcut selecÅ£ia. A fost a doua oară când am vrut să-Å£i scriu, când am vrut să te întreb – ce vrei? cum gândeÅŸti? care-Å£i sunt criteriile? Am renunÅ£at.
Aş dori să observi că nu aş putea fi acuzat că aveam vreo nemulţumire personală, ca regizor, din moment ce tu selecționaseși chiar spectacolul meu.
Anul acesta nu ai selectat nici un spectacol al Teatrului "Sică Alexandrescu". Întrebarea mea este aceeaşi: ce vrei? cum gândeşti? care-ţi sunt criteriile?

 
Este adevărat că, în acest an, în plină campanie de selecÅ£ie pentru Festivalul NaÅ£ional de Teatru, mi-ai trimis ÅŸi am primit în calitatea mea de senator UNITER un e-mail în care propuneai Senatului UNITER criteriile de selecÅ£ie pentru Festivalul NaÅ£ional de Teatru. Nu ÅŸtiu dacă Senatul le-a votat sau dacă măcar au fost supuse dezbaterii (nu am putut fi prezent la toate ÅŸedinÅ£ele Senatului). Atunci a fost a treia oară când am vrut să-Å£i scriu. Am renunÅ£at. De aceasta dată am renunÅ£at din jenă. 

Deşi din decenţă n-am să reproduc aici e-mail-ul (poate cu altă ocazie), era evident ca acele criterii erau făcute pe genunchi şi că nu făceau decât să legitimeze un "anume" fel de selecţie. Erau exact ca acele caiete de sarcini care se fac la licitaţii astfel încât să câştige cineva anume. Dar poate greşesc, poate între timp criteriile tale s-au schimbat şi atunci revin cu întrebarea: ce vrei? care sunt criteriile de selecţie? Cum gândeşti tu teatrul şi un Festival Naţional?

 
Şi de ce un spectacol precum "Puterea obişnuinţei" de Thomas Bernhard nu face parte din această selecţie? Ce criterii nu a îndeplinit? Te rog şi te provoc să facem în mod public o analiză a spectacolului, cât mai amănunţită şi în toate compartimentele lui. (Te rog să începi prin a te documenta asupra lui Thomas Bernhard, pentru că, mi-ai mărturisit că nu ştii nimic despre el şi a trebuit să-ţi povestesc biografia lui.)

 
Mi-ar plăcea ca discuţia (publică) să fie una profesionistă şi decentă, dacă poţi (spun asta pentru că am văzut că în alte dispute publice, cu criticii Alice Georgescu şi Mircea Morariu limbajul tău a fost departe de decenţă.).

 
Repet – vrând să preîntâmpin ideea că sunt nemulÅ£umit că nu ai selecÅ£ionat spectacolul meu "Puterea obiÅŸnuinÅ£ei" – această scrisoare Å£i-o adresează directorul teatrului ÅŸi nu regizorul Claudiu Goga.

 
Dacă lucrurile ar sta altfel, atunci Å£i-aÅŸ fi reproÅŸat că nu ai selecÅ£ionat spectacolul meu de la Teatrul NaÅ£ional Cluj "Un caz clinic", sau Å£i-aÅŸ fi reproÅŸat că nu ai fost să vezi la IaÅŸi "Made în Est" sau (absolut inadmisibil!!!) nu ai fost nici măcar la Teatrul Mic în BucureÅŸti să vezi "Hamelin". Nu e asta treaba selecÅ£ionerului să VADÄ‚ spectacole? Åži pentru că a venit vorba de reproÅŸuri pe care nu Å£i le fac – aÅŸ putea să ÅŸtiu de ce e nevoie întotdeauna de nenumărate insistenÅ£e ca să vii la BraÅŸov să vezi spectacole pentru Festivalul NaÅ£ional de Teatru? Nu asta e obligaÅ£ia unui selecÅ£ioner? Åži de ce, de fiecare dată în cei 3 ani ai amânat venirea după ce, în prealabil, făcusem programul teatrului după programul tău?

 
Am rămas dator cu developarea imaginii care m-a făcut să-Å£i scriu (imaginea aceea este imaginea lui Marius CordoÅŸ, protagonistul din "Puterea ObiÅŸnuinÅ£ei", într-una din nopÅ£ile de dinaintea premierei – povestită de el însuÅŸi). Vreau să spun cu asta că artiÅŸtii, creatorii adevăraÅ£i muncesc până la limita sacrificiului iar de munca lor nu ar trebui să-ÅŸi bată joc nimeni, nici din rea credinţă, nici din incompetenţă sau superficialitate.

 
Închei, spunându-ţi că în cazul în care nu voi primi răspuns la întrebările mele, îmi voi răspunde singur (dar public) şi mă voi vedea silit să nu-ţi mai acord prezumţia de bun simţ şi de competenţă.

 
Claudiu Goga,
Directorul Teatrului "Sică Alexandrescu",
regizor şi membru în Senatul UNITER

 
Ce a răspuns selecţionerul, aşa-zisul critic de teatru (în opinia mea), Cristina Modreanu?

 
Să citim şi să ne luminăm (că tare îi mai place domniei sale să lumineze pe toată lumea).

 
Despre puterea obișnuinței
Răspuns dlui Claudiu Goga

De-a lungul celor trei ani în care am avut responsabilitatea selecÈ›iei pentru Festivalul NaÈ›ional de Teatru am explicat în multe rânduri – în articole, conferinÈ›e de presă È™i interviuri – care este conceptul gândit de mine pentru acest eveniment devenit principala "vitrină" pentru teatrul românesc. Au fost multe comentarii, întrebări, acuzaÈ›ii chiar, cărora am încercat întotdeauna să le răspund, cum cred că e firesc să se întâmple. O fac din nou ca urmare a scrisorii deschise trimise de regizorul Claudiu Goga.

 
IntenÈ›ia mea a fost de la bun început să aduc pe această "platformă de prezentare" care este FNT spectacole contemporane, care să exprime diversitatea (atâta câtă este) a teatrului românesc de azi, care să descopere È™i alte feluri de a face teatru decât modelul unic, permanent reconfirmat în teatrul românesc ce are în centrul său viziunea regizorală. M-au interesat È™i spectacolele care tratau spaÈ›iul de joc într-un mod diferit, incitant È™i benefic pentru rezultatul final, È™i spectacolele în care actorul era invitat să renunÈ›e la "trăirism-ul" demodat al interpretării È™i antrenat să se exprime în alte feluri, È™i spectacolele care propun un alt limbaj scenic, cu o dimensiune fizică sau coregrafică mai accentuată, dar È™i spectacolele care erau contemporane prin tematica propusă È™i demonstrau, prin abordarea regizorală, o anume aderență la lumea în care trăim, dar È™i o calitate poetică a tratării materialului dramaturgic (cazul celor două spectacole produse la BraÈ™ov despre care dl Goga spune în scrisoare că n-a înÈ›eles de ce au fost selecÈ›ionate). 

Nu în ultimul rând, am gândit selecÈ›ia spectacolelor româneÈ™ti astfel încât să constituie un "showcase" care să stârnească interesul programatorilor din străinătate, iar selecÈ›ia a È›inut cont È™i de acest aspect, eligibilitatea acestor producÈ›ii de către invitaÈ›ii din afara țării fiind unul dintre criterii. Principalele criterii È›in, desigur, de calitatea artistică a producÈ›iilor (lectura inovatoare/neaÈ™teptată/creativă a regizorului, piesă românească cu subiect capabil să intereseze È™i un public internaÈ›ional, calitatea interpretării actoriceÈ™ti, ineditul propunerii scenografice, elaborarea profesionistă È™i în consonanță a tuturor elementelor spectacolului – coregrafie, muzica, decor, costume, proiecÈ›ii video etc, dar È™i aderenÈ›a la public)*.

 
Da, caut în teatru o abordare directă, percutantă È™i aderenÈ›a la contemporaneitate, indiferent în ce mod se obÈ›ine ea într-un spectacol – cu atât mai bine dacă se întâmplă într-un mod nou, surprinzător, inovator. Prefer acest gen de teatru unor creaÈ›ii estetizante. Credeam că e uÈ™or de observat această opÈ›iune, prin simpla parcurgere a listelor de spectacole din 2008 È™i 2009.

 
Revenind: cred, în ciuda insistenÈ›elor autorului care susÈ›ine că n-ar fi aÈ™a, că scrisoarea dlui Goga e generată de o nemulÈ›umire personală, aceea că nu i-a fost selecÈ›ionat spectacolul. Cum altfel s-ar explica faptul că, deÈ™i regizorul susÈ›ine că întrebarea privind criteriile de selecÈ›ie îl frământa de trei ani, nu a pus-o decât acum? Avea nenumărate ocazii să o facă, din ianuarie 2008 când se afla printre membrii Senatului care au aprobat proiectul meu pentru FNT, dar È™i după aceea, în discuÈ›ii personale sau publice, sub orice formă ar fi considerat că e mai potrivit. 

Nu în ultimul rând, dacă l-ar fi interesat cu adevărat subiectul criteriilor de selecție, ce anume l-a împiedicat să răspundă invitației mele de la începutul acestui an, trimisă tuturor membrilor Senatului UNITER, de a discuta și îmbunătăți împreună lista acestor criterii? N-a răspuns nimic atunci, dar întreabă care sunt criteriile azi, după anunțarea listei de spectacole selecționate, așadar ce spune asta despre onestitatea semnatarului?

 
Trec peste celelalte lovituri sub centură, absolut incredibile venind din partea unei persoane pe care n-am bănuit-o vreodată de lipsă de caracter, ca să ajung la subiectul scrisorii: spectacolul "Puterea obiÈ™nuinÈ›ei", o piesă de Thomas Bernhard pe care Claudiu Goga a ales-o È™i montat-o cu pasiune È™i dedicaÈ›ie, crezând în ea, împreună cu un grup de excelenÈ›i actori braÈ™oveni. Din păcate, pasiunea È™i dedicaÈ›ia nu sunt suficiente întotdeauna în teatru pentru un rezultat excepÈ›ional. 

Spectacolul semnat de Claudiu Goga nu reuÈ™eÈ™te să transmită convingător ideile puternice, devastatoare ale dramaturgului, care vorbeÈ™te despre răul sădit în noi de puterea obiÈ™nuinÈ›ei, care anulează ce e mai bun È™i mai înalt în oameni – creativitate, inovaÈ›ie, genialitate, credință în valoare. Textul extrem de dificil al lui Bernhard rămâne în această montare un fel de ghicitoare sofisticată pe care actorii încearcă să o dezlege fără succes. 

Stilul de joc foarte concret, stanislavskian, nu este în acord cu abstractizarea ideatică propusă de dramaturg, ci o banalizează (nu e suficient un machiaj în alb sau un râs exagerat pentru a exprima alienarea personajelor). Se vede în spectacol încercarea de a reda caracterul abstract al personajelor, dar e o încercare căznită, ce confirmă încă o dată că o nereușită rămâne o nereușită, indiferent de cât efort a fost pus în ea. Am apreciat scenografia pe care o semna regizorul și atmosfera spectacolului, dar asta nu e de ajuns pentru a face un spectacol viu.

 
E foarte trist să constaÈ›i asta, dar cred că tematica piesei se aplică foarte bine la o bună parte din munca depusă în teatrele româneÈ™ti azi: puterea obiÈ™nuinÈ›ei s-a instalat în multe dintre ele, atât de eficient încât a subminat, paradoxal, până È™i montarea cu piesa "Puterea obiÈ™nuinÈ›ei". 

Din păcate, teatrul braÈ™ovean e un exemplu perfect în privinÈ›a efectelor "baterii pasului pe loc" de care e vorba È™i în piesă: acest teatru nu a avut în ultimii ani o evoluÈ›ie notabilă pe scena teatrală românească, tânărul director È™i regizor Claudiu Goga – în care personal am crezut enorm la începuturile carierei lui – căzând în capcana plafonării, atât regizoral, cât È™i ca manager. ÃŽmi pare rău că sunt nevoită să o spun, dar sper să aibă forÈ›a să o recunoască È™i să depășească acest moment fără a-i învinui pe alÈ›ii că a ajuns aici.

 
ÃŽn încheiere aÈ™ vrea să mai precizez că pentru ediÈ›ia 20 a FNT am vizionat 116 spectacole în toată È›ara (lista a făcut parte din materialele de presă oferite jurnaliÈ™tilor la conferinÈ›a de presă de luni, 14 iunie). Scrisoarea dlui Goga e lipsită de onestitate È™i din acest punct de vedere – nu a fost nevoie niciodată de "nenumărate insistenÈ›e" ca să merg la BraÈ™ov sau în alte părÈ›i, ci doar de încercări reciproce de a programa deplasările în aÈ™a fel încât să pot vedea toate spectacolele propuse din È›ară. ReacÈ›ie tipică – fiecare director de teatru È™i fiecare regizor crede că e singur pe planeta teatrului românesc. 

AÈ™ vrea să-i văd pe fiecare dintre ei încercând să împace 71 de instituÈ›ii producătoare de spectacole câte sunt în România de azi, cu 4-5 producÈ›ii noi în medie, dintre care unele refuză să facă o primă selecÈ›ie pretinzând să le fie văzute toate producÈ›iile! 

Să sperăm că viitorul selecționer va reuși să mulțumească pe toată lumea.

Cristina Modreanu 

*Lista integrală a criteriilor aplicate pentru selecție se găsește pe site-ul FNT: www.fnt.ro

 
Iată şi un fragment din Regulamentul de selecţie al FNT (dacă nu aveţi timp de pierdut să intraţi şi să căutaţi lista integrală pe site-ul FNT):

 
Dintre spectacolele văzute, selecţia se operează ţinând cont de următoarele criterii:

 
Criterii selecţie Romanian showcase FNT

 
1. Calitatea artistică a spectacolului propus de producător
- lectura inovatoare/neaşteptată/creativă a regizorului,
- piesă românească cu subiect capabil să intereseze şi un public internaţional,
- calitatea interpretării actoriceşti,
- ineditul propunerii si realizarii scenografice,
- elaborarea profesionistă a tuturor elementelor spectacolului – coregrafie, muzica, decor, costume, proiecÅ£ii video etc,
- aderenţa la public.

 
2. CV-ul artistic anterior al creatorului spectacolului şi al trupei care îl pune în operă (participări internaţionale, interes al partenerilor de peste graniţe faţă de noile lor creaţii, dosar de presă al spectacolelor).

 
3. Eligibilitatea de către programatorii invitaţi de FNT pentru programele/festivalurile de care ei răspund (în funcţie de profilul respectivelor festivaluri)

 
4. Adaptabilitatea producţiei la o scenă din Bucureşti (cu varianta jucării la sediu în cazul imposibilităţii deplasării)

 
Notă: Evident, criteriul legat de CV nu se va aplica debutanţilor

 
d. Selecţionerul are dreptul să aleagă un spectacol pentru a fi prezentat în premieră, dacă acesta are, după părerea sa, premisele necesare pentru a fi un eveniment al stagiunii.

 
e. SelecÅ£ionerul are obligaÅ£ia să contribuie la materialele promoÅ£ionale ale FNT, oferind argumentele scrise ale conceptului de festival pe care l-a gândit ÅŸi ale selecÅ£iei operate. De asemenea, aceste argumente trebuie prezentate în toate împrejurările publice – interviuri, conferinÅ£e de presă, interpelări, intervenÅ£ii scrise – pentru asigurarea transparenÅ£ei depline a modului de organizare a FNT.

 
III. Condiţii de participare

 
a. Teatrele care doresc să participe la Festivalul Naţional de Teatru sunt obligate să propună spectacolele pe care le consideră reprezentative.

 
b. O condiţie obligatorie este comunicarea rapidă şi eficientă cu organizatorii în perioada selecţiei şi, ulterior, în perioada organizării turneului cu spectacolele selecţionate în cadrul FNT.

 
c. Teatrele au obligaÅ£ia să trimită materialele informative cerute de organizatori, inclusiv înregistrări profesioniste ale producÅ£iilor propuse – în prima etapă.

 
d. Prin înţelegere amiabilă cu organizatorii, teatrele trebuie să încerce programarea spectacolelor propuse, în aşa fel încât selecţionerul să le poată viziona pe toate în timp util.

 
e. Ulterior selecţiei, teatrele au obligaţia să colaboreze eficient cu organizatorii, în vederea organizării turneului la Bucureşti şi pentru buna promovare a spectacolelor sale în cadrul FNT.

 
Restul?

 
AÅ£i ghicit.

 
E tăcere.

Trimiteți un comentariu

[facebook]

Maria Pescaru Design

{facebook#https://www.facebook.com/zamolxisvortexgame/} {twitter#https://twitter.com/escudesign} {google-plus#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {pinterest#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {youtube#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {instagram#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL}

Formular de contact

Nume

E-mail *

Mesaj *

Un produs Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget