Despre cronicari sau critici?


Am citit un interviu cu Dragoş Buhagiar despre teatru şi lumea lui. Dacă nu ştiaţi, pe maestrul Buhagiar, nu îl dau pe spate criticii de teatru. Reproduc aici un fragment din interviul cu pricina pornind de la întrebarea "cât contează sau vă influenţează în vreun fel reacţiile publicului de specialitate, ale criticilor?"

 
Vă mărturisesc că nu. Nu o spun cu bucurie ÅŸi nici cu infatuare. Nu, pentru că aprecierile sunt superficiale. Când o să văd o analiză cu referinÅ£e, chiar ÅŸi cu interpretările personale, n-o să am nici o problemă. S-a mai întâmplat, mai sunt vreo două persoane, aÅŸa, care mai scriu câte ceva…   Eu vreau să văd că plasează spectacolul din punct de vedere plastic,  pentru că noi nu lucrăm aÅŸa, pe cer, ci ne raportăm la un curent artistic, la un fenomen plastic, la ceva. Fiecare spectacol e o temă de culoare, de proporÅ£ii. Când o să văd analizate lucrurile, ÅŸi nu aprecieri de genul "această idee a avut-o regizorul ÅŸi n-a avut-o scenograful", "e o idee bună", "e o idee proastă", "excelent decorul"…
Ceea ce nu înseamnă că impresiile trebuie să fie neapărat pozitive. Ele pot fi ÅŸi negative, dar trebuie judecate strict în funcÅ£ie de o anumită structură, de un anumit spaÅ£iu, nu pe găşti. Teatrul românesc, la ora asta, e format din găşti. Sunt regizori în jurul cărora gravitează omuleÅ£i, ca la constelaÅ£ii, pentru că le e uÅŸor să se ia după trei steluÅ£e ofilite. După părerea mea, persoanele specializate în critică trebuie să fie, la rândul lor personalităţi cu puncte de vedere, independente – ÅŸtiu că sună ideal – ÅŸi să aibă, ca ÅŸi creatorii, demnitate, să-ÅŸi asume niÅŸte afirmaÅ£ii. 

La un moment dat am vrut să-mi pun la bătaie niÅŸte spectacole, unele pe care le consider foarte proaste, altele mediocre ÅŸi câteva bune. Am făcut multe mediocre ÅŸi puÅ£ine foarte proaste sau foarte bune, să zicem. Am vrut să fac un fel de workshop în care să le discutăm, să învăţăm să analizăm un spectacol eu ÅŸi ceilalÅ£i. 

Am făcut propunerea Senatului UNITER, le-a sunat foarte bine, inclusiv cronicarilor din Senat, ÅŸi poate o să găsim ceva bănuÅ£i ÅŸi un spaÅ£iu pentru aÅŸa ceva. 

Să revenim. A existat, de exemplu, un comentariu care susÅ£inea că scenografia mea pentru "ToÅ£i fiii mei" de la NaÅ£ionalul bucureÅŸtean este ca cea pe care a făcut-o Liviu Ciulei în spectacolul lui după aceeaÅŸi piesă.  Or, nu e deloc aÅŸa. Primul lucru pe care-l face scenograful este să citească textul. Iar la Arthur Miller nu prea poÅ£i face metamorfoze. E un autor care te obligă. Dacă spune se întâmplă "în spatele unei case", tu trebuie să faci o casă. Dar pădurea din Ostrovski sau alte păsărele nu poÅ£i să faci. E drept, începi să te gândeÅŸti la personaje, la cum erau ÅŸi la ce-ar fi putut avea, la cum putea să arate chestia. Eu am adus piscina pustie, care ar fi putut să însemne ceva. E doar un exemplu. Astfel de aprecieri "subÅ£irele" sunt foarte uÅŸor de demontat. 

Aşadar, n-am cum să fiu influenţat, pentru că discuţiile sunt mult sub ştacheta pe care mi-am fixat-o eu. Chiar dacă nu-mi iese ceva, ştacheta e tot acolo. Cred că oamenii de teatru ar trebui să studieze istoria arhitecturii, istoria artei, istoria costumului. Sunt obligatorii, măcar la un master. Altfel, nu putem vorbi. Noi, scenografii, ne asumăm nişte zone. Eu fac istoria artei din clasa a V-a. Îmi asum filiaţii şi afinităţi în ce fac, nu pornesc de la zero, ci de la o încărcătură.


Nici cu actorii nu e mai bine..


Eu mă simt liber şi iubit. Nu oriunde, e drept. Dacă mă duc la Bucureşti, se vor uita toţi suspect la mine şi se vor întreba "Ce-o mai fi vrând şi ăsta? Ce-o mai face?" Sau: "Aoleu! Ne cheamă la repetiţie! Nu ne putem duce la telenovelă. Ce ne facem?". Ce să vă spun? Că au fost cazuri în care mă rugam de actori să vină la probe? Să fim serioşi! E un tip de efort pe care nu mai sunt de acord să-l fac. Mai bine îmi iau cotiga după mine şi mă duc în oraşele unde se face teatru, ceea nu înseamnă că nu voi mai lucra în Bucureşti. În ianuarie-februarie o să lucrez cu Horaţiu, la Teatrul Metropolis, în condiţii contractuale. Metropolis nu are angajaţi, aşa că va fi mai uşor, n-o să dureze nu ştiu cât o achiziţie. La Sibiu şi la Timişoara m-am simţit ca acasă. La Iaşi, la fel. Ne înţelegem, ne apreciem, stăm împreună, e frumos.
 
Interviul a apărut în revista YORICK

Trimiteți un comentariu

[facebook]

Maria Pescaru Design

{facebook#https://www.facebook.com/zamolxisvortexgame/} {twitter#https://twitter.com/escudesign} {google-plus#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {pinterest#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {youtube#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {instagram#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL}

Formular de contact

Nume

E-mail *

Mesaj *

Un produs Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget