Teatrul surselor lui Grotowski


Jerzy Grotowski (11 August 1933 – 14 January 1999), director polonez de teatru ÅŸi inovator al conceptelor de teatru experimental, laborator de teatru ÅŸi teatru sărac. ÃŽn anul 1970, a publicat Holiday, prin care a subliniat un nou curs de investigaÅ£ie, îndeosebi prin remarcabilele sale încercări de a separa actorul de spectator. 

El a oferit actorilor oportunitatea de a se integra, respectiv de a descoperi substanÅ£a reală a unei performanÅ£e. Pe scenă, ei trebuiau să se gândească la o anume emoÅ£ie, personală, sau din surse străine, încercând să o pună în valoare, în favoarea credibilităţii. 

Grotowski a călătorit intens, căutând să identifice elementele tehnicii în practicile tradiţionale ale anumitor culturi, ce ar putea avea efecte precise asupra participanţilor. Munca sa parateatrală (parateatru) a dezvoltat conceptul de întâlnire între actor şi spectator. Altfel spus, întâlnire, în locul performanţei. În această fază, Grotowski a colaborat cu Wlodzimierz Staniewski (fondatorul Asociaţiei de Teatru Gardzienice), Jairo Cuesta şi Magda Zlotowska, alături de care, a călătorit în expediţiile sale internaţionale. Interesul lui pentru tehnicile ritualice legate de practica haitiană l-a condus la o colaborare pe termen lung, cu Maud Robart and Jean-Claude Tiga.


În eseul "Performer", Grotowski defineşte ritualul ca pe o performanţă, o acţiune îndeplinită, un act. Se voia, de fapt, construirea unei poveşti folosind muzica şi activităţile simple, pe fondul unor conotaţii emoţionale puternice, majoritatea personale (aparţinând actorilor). Decorul era conturat vag, de exemplu în colţuri atârnau macraméuri decorative, pe când actorii alternau între o psihologie naturală şi una stilizată.

 
Teatrul surselor  

La Grotowski, cea mai importantă întrebare se referă la nevoie. ÃŽncă ne întrebăm care este motivul pentru care facem ceva. Ca ÅŸi cum noi, cei care ne întrebăm toate aceste lucruri, am aranja totul dinainte, într-o ordine perfectă. Aceasta poate fi maniera mecanică a observaÅ£iei. ÃŽn realitate, este un proces viu care seamănă mai mult cu un copac: nu contează Å£elul, ci rădăcinile cu ajutorul cărora copacul creÅŸte. Sau altfel spus, nevoile naturii noastre sunt rădăcinile. 

El povesteÅŸte cum în copilărie, pe când locuia într-un sat, îl atrăgea un măr cu o formă specială. Căţărându-se în acel măr, a avut tentaÅ£ia inexplicabilă de a face anumite lucruri, ca ÅŸi cum el ar fi fost cel care cultivase acel copac.  

Grotowski îşi simÅ£ise corpul mult mai slab ca al celorlalÅ£i copii. Åži desigur că astfel, a căutat cumva să se compenseze: s-a urcat în acel copac mult mai simplu ca în alÅ£i copaci, ba chiar era ÅŸi singurul măr din acea zonă.Nu acest copac a fost important, ci compensarea. Åži cu toate aceste motivaÅ£ii îndoielnice, poate mărul a fost cel care l-a transportat într-o altă lume. Putem traduce această transportare ca pe o adaptare fizică, sau nu, la condiÅ£iile exterioare, aÅŸa cum explică ÅŸi taoismul. ÃŽn această tradiÅ£ie, există un motiv discriminator între ceea ce este natural ÅŸi ceea ce aparÅ£ine unei surse, altfel spus, ceea ce este natural face trimitere la sursă. Compensările, aÅŸadar, ar trebui acceptate. 

Cineva poate fi transportat de lumina soarelui, de lumina lunii, sau chiar de lumina naturii. Lumina naturii îşi trimite înapoi strălucirea sursei, originalul, aşa cum prea bine cita din memorie Grotowski. Când ceva asemănător i se întâmplă unui om, urma inimii planează în spaţiu, cum se spune în diferite tradiţii.


De aici, putem face desigur o asociere cu PoziÅ£ia Performerului, larg prezentată de Eugenio Barba ÅŸi Nicola Savaresse, unde la fel, actorii se adaptau condiÅ£iilor sau împrejurărilor de viaţă într-o manieră fluidă ÅŸi fără a-ÅŸi denatura substanÅ£a. AÅŸa cum ÅŸi forma copacului a constituit pobabil exact tiparul perfect de adaptabilitate, unul însă care nu avea să treacă peste condiÅ£ia copilului de atunci, deÅŸi el, cu toate acestea, s-a simÅ£it mult mai slab ca ceilalÅ£i copii. 


În aceeaşi perioadă, mama lui Grotowski s-a dus în oraş să cumpere câteva cărţi, căci pe unele le considera hrană pentru spirit şi intelect. A cumpărat The Life of Jesus de Renan şi A search in Secret India de Brunton. Cartea lui Renan fusese interzisă de biserică, însă mama lui a considerat povestea despre Iisus destul de importantă. Ea era foarte interesată de tradiţiile Indiei, nu din întâmplare cumpărase acea carte pentru copiii ei. Din punct de vedere intelectual, ea se simţea buddhistă, acceptând chiar şi persoanele cu o atitudine nu prea religioasă. În acele timpuri, aceste deprinderi păreau destul de logice, însă în timpul confesiunilor a creat foarte multe discuţii amuzante în biserică. Poate şi din cauza faptului că ea credea că dacă oamenii au suflet, cu siguranţă şi animalele au.

 
Grotowski afirma că Teatrul Surselor e doar un cod. Ar fi fost posibil să se găsească un alt nume, căci Apollinaire spunea că în timpurile noastre, totul ar trebui să aibă un nume nou. Apoi el a încercat să vorbească numai despre surse, nu despre cele ale teatrului, ci pur şi simplu despre surse. O tehnică a surselor este chiar yoga. De fapt, Grotowski spunea că yoga este suma altor tehnici, fecare diferită. Orice ar descrie-o, este clar că este o tehnică a surselor.


Cu toÅ£ii ÅŸtim că există aÅŸa zisul mers al puterii. Datorită mai mult sau mai puÅ£in acestei învăţături confuze, se mai ÅŸtie că o tehnică a surselor poate fi în aparenţă ÅŸi primară. De altfel, ca ÅŸi simplul mers. Există diferite forme de manifestare, chiar foarte bine cunoscute. Unele implică până ÅŸi simplul act prin care ne aÅŸezăm pe un scaun. Mai sunt chiar ÅŸi tehnici care se referă la artele marÅ£iale, artele războinicului, conectate la zen de secole. Grotowski a Å£inut să menÅ£ioneze că teatrul surselor nu are foarte multe legături cu tehnicile meditaÅ£iei, ci doar cu cele care implică activitate, acÅ£iune(spre exemplu, artele marÅ£iale conectate la zen). De aceea, tehnicile surselor care interesează teatrul au două aspecte: în primul rând, ele sunt dramatice ÅŸi în al doilea rând, ecologice. 

Dramaticul se referă la organismul în acţiune şi ecologic înseamnă că oamenii sunt conectaţi la forţele vieţii, la ceea ce putem numi lumea vie, a cărui orientare, în cel mai simplu mod, o putem descrie ca fiind separată faţă de lumea de lângă, de cea oarbă, sau de cea moartă. Acest aspect se manifestă la fel, indiferent dacă este ataşat la un spaţiu natural, sau la unul artificial.

 
Cu toate acestea, Grotowski nu ne-a lămurit unde sunt conectate aceste surse: la corp sau la suflet? Poate pentru că i-a fost greu să definească unde se termină corpul ÅŸi de unde începe psihicul. ÃŽnsă a susÅ£inut că aceste aspecte pot fi stabilite de fiecare om în parte, doar asupra lui, neputând astfel să determine un răspuns general. O cantitate incredibilă de stimuli declanÅŸează aceste tehnici, pe când cineva din exterior vorbeÅŸte tot timpul, însă oamenii sunt programaÅ£i în aÅŸa manieră încât atenÅ£ia lor să înregistreze doar acei stimuli care sunt în conexiune cu imaginea despre lume, ÅŸtiută de ei. 

Cu alte cuvinte, tot timpul îşi spun aceeaÅŸi poveste. De aceea, dacă tehnica trupului, specifică unei culturi precise, este suspendată, această suspensie este o decondiÅ£ionare a unei energi prea mari. ÃŽn acest caz, trebuie să se înceapă cu miÅŸcarea prin care se dizolvă energia, dar în acelaÅŸi trebuie să se păstreze ÅŸi organicitatea miÅŸcării. Ca ÅŸi cum corpul unui animal devine stăpânul situaÅ£iei ÅŸi începe să se miÅŸte – fără vreo obsesie în legătură cu ceea ce este periculos, sau nu.


Grotowski nu a fost interesat să imite discipline arhaice, ci să găsească metode simple prin care s-ar putea duce munca de sine, procesul-opus. El a văzut proiectul său ca o o călătorie spre Est, dar Est nu înseamnă că el a intenÅ£ionat să împrumute tehnicile primitive din Asia. ÃŽnseamnă că ÅŸi-a dorit să găsească felul cum orice acÅ£iune începe, respectiv cine/ ce o declanÅŸează. 

Articol scris de de Laurenţiu Ion în revista Egophobia

Trimiteți un comentariu

[facebook]

Maria Pescaru Design

{facebook#https://www.facebook.com/zamolxisvortexgame/} {twitter#https://twitter.com/escudesign} {google-plus#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {pinterest#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {youtube#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL} {instagram#YOUR_SOCIAL_PROFILE_URL}

Formular de contact

Nume

E-mail *

Mesaj *

Un produs Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget